بیانیه مطبوعاتی

۲۴ اسفند ۱۴۰۱

مردم ایران همچنان در نافرمانی مدنی، اعتراضات سراسری و اعتصابات کارگری سراسری شرکت می کنند. پس از کشته شدن ژینا مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد، توسط گشت ارشاد در ایران، هزاران هزار معترض به رهبری زنان و دختران جوان به ندای تجمع "جین، ژیان، آزادی" پیوستند. از آن زمان تا به کنون بیش از ۵۰۰ معترض توسط نیروه های امنیتی کشته شده‌اند و بیش از بیست هزار دانشجو، فعال، روزنامه‌نگار، کارگر، هنرمند، وکلا و دیگر اعضای معترض جامعه مدنی زندانی شده‌ و تعدادی نیز به اتهامات ساختگی اعدام شده‌اند. بدیهی است که جمهوری اسلامی با چنین رویکردی قابل اصلاح نیست و به همین سبب اکثریت عظیم مردم ایران خواهان تغییر رژیم و گذار به یک نظام مردم سالار  هستند. ََ

 در پاسخ به این نیاز، در تاریخ ۲۵ تا ۲۶ مارس ۲۰۲۳، کنفرانسی با عنوان "گفتمانهای گذار به مردم سالاری سکولار در ایران" با همکاری سه سازمان شبکه تخصصی مدنی گذار ، برنامه مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد و گروه کارآفرینان ایراندوست KAI در دانشگاه استنفورد برگزار می شود.

این کنفرانس چالش ها و مسیرهای گذار از رژیم جمهوری اسلامی در ایران به مردم سالاری سکولار را بررسی خواهد کرد. این کنفرانس با الهام از جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران، مجموعه متنوعی از متخصصین، کنشگران و فعالان جامعه مدنی را برای گفتمان پیرامون استقرار یک نظام فراگیر و مردم سالار در ایران را گرد هم می آورد.  با بیش از ۳۰ پنل گفتگو، ۲۴ میزگرد، و مشارکت بیش از ۵۰ سخنران و ۱۰۰ کارشناس و فعال جامعه مدنی این کنفرانس یکی از گسترده ترین تلاش ها برای بررسی علمی-عملی گذار به مردم سالاری در سالهای اخیر به شمار می آید.

به گفته پروفسور مریم سعیدی، سخنگوی مجموعه Gozar.org، "در این کنفرانس برخی از برجسته‌ترین دانشگاهیان، فعالان و کارشناسان ایرانی خارج از کشور از حوزه‌های مختلف از جمله حقوق بشر، علوم سیاسی، حقوق، اقتصاد، جامعه‌شناسی، فناوری و جامعه مدنی، که دیدگاه ها و بینش های منحصر به فرد خود را در مورد مسائل پیچیده ای که امروز ایران با آن مواجه است، ارائه خواهند داد. شرکت کنندگان این فرصت را خواهند داشت تا در بحث ها شرکت کنند، راه حل های نوآورانه را بررسی کنند و با کارشناسان و فعالان دیگر ارتباط برقرار کنند."

به گفته پروفسور عباس میلانی، مدیر برنامه مطالعات ایران در استنفورد و یکی از برگزارکنندگان کنفرانس، "زمان گذار پر از خطر و نوید است. این کنفرانس، در این لحظه حساس، بزرگترین تلاش مشترک یک نهاد دانشگاهی و دو سازمان نوپا اما قدرتمند جامعه مدنی ایرانی است تا از دیدگاه علمی-کاربردی به مطالعه تجربیات گذار به مردم سالاری و ترسیم گزینه هایی برای تحقق رویای 150 ساله  مردمسالاری سکولار در ایران بپردازند."

برخی از موضوعات تخصصی مطرح شده در این کنفرانس عبارتند از:

● چالش ها و مسیرهای کلیدی برای گذار مردم سالار
● نقش زنان، جنبش های کارگری و اقلیت ها در رهبری جنبش
● مبارزه بدون خشونت و جنبش های مردمی
● نمایی از داخل ایران: صدای فعالان ایرانی
● مبانی قانونی گذار، عدالت خواهی و کمیته های حقیقت و آشتی
● جمع آوری داده های نقض حقوق بشر برای دادگاه ها
● نقش دیاسپورای ایرانی در حمایت از جنبش
● حصول اطمینان از گنجاندن مطالبات و حقوق اقلیت ها در جنبش
● نقش فناوری و اطلاعات در توانمندسازی جنبش

به گفته فرج اعلایی، یکی از بنیانگذاران KAI، «آینده هر جنبش دموکراتیک ذاتاً به در دسترس بودن تبادل اطلاعات مبتنی بر واقعیت و توانایی شهروندان برای برقراری ارتباط آزادانه با یکدیگر و جهان مرتبط است. دسترسی نامحدود به اطلاعات یک گنجینه ملی است که به حاکمان تعلق ندارد. این وظیفه انسانی و ملی رهبران فناوری است که از این ضروری حیاتی محافظت کنند.»

با توجه به ماهیت تخصصی بودن کنفرانس، حضور فقط با دعوت نامه انجام می شود. شرکت کنندگان از طیف گسترده ای از دیدگاه های سیاسی و اجتماعی هستند و حضور آنها در کنفرانس نشان دهنده توافق آنها بر روی یک رویکرد واحد برای گذار دموکراتیک نیست. بلکه هدف این کنفرانس شناسایی نقاط توافق و همچنین اختلاف نظر در یک گفتگوی باز و محترمانه است که اساس یک جامعه فراگیر و دموکراتیک است. تمامی جلسات پنل که عمدتاً به زبان فارسی است ضبط شده و پس از کنفرانس در اختیار عموم قرار خواهند گرفت.

شبکه مستقل علمی-مدنی گذار متشکل از دانشگاهیان، کارآفرینان، وکلا، فعالان حقوق مدنی، شخصیت‌های فرهنگی و متخصصان ایرانی با عقاید مختلف سیاسی و اجتماعی مستقر در داخل ایران و سراسر جهان است که باهدف بررسی عامی-عملی راهکارهای گذار به یک آینده مردم سالار فراگیر در ایران گرد هم آمده اند. این شبکه به هیچ گروه یا شخصی وابستگی ندارد و برای همکاری با تمامی بخشهایی از جامعه مدنی ایران که به یک نظام مردم سالار سکولار پایبند هستند و وابسته به دولتهای خارجی یا رژیم جمهوری اسلامی نباشند حاضر به همکاری است.

 برنامه مظالعات ایرانی  دانشگاه استنفورد بستری چند رشته ای برای مطالعه تاریخ، فرهنگ، سیاست، جامعه و اقتصاد ایران مدرن فراهم می کند. این برنامه که در سال 2004 و به رهبری دکتر عباس میلانی تأسیس شد، به عنوان انجمنی برای محققان، متخصصان، متخصصان و هنرمندان از استانفورد و فراتر از آن برای آموزش، همکاری و مطالعه در مورد ایران عمل می کند.

گروه کارآفران ایراندوست KAI یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در قلب سیلیکون ولی و با هدف ایجاد پلت‌فرم‌ها و خدمات فناوری رایگان به جامعه مدنی و مردم ایران برای ارتباطگیری و دسترسی آزادانه به اطلاعات  با حفظ امنیت شخصی است. اعضا و رهبران KAI داوطلبانی هستند که از متشخص ترین دانشمندان، مهندسان، کارآفرینان و رهبران تجاری ایرانی در خارج از کشور هستند. KAI هیچ بودجه ای از هیچ دولتی یا گروه سیاسی نمی پذیرد.

 

Jointconferencelogo